Kampot, kep, phu quoc island & mekong delta - Reisverslag uit Mỹ Tho, Vietnam van Dorien Heertum - WaarBenJij.nu Kampot, kep, phu quoc island & mekong delta - Reisverslag uit Mỹ Tho, Vietnam van Dorien Heertum - WaarBenJij.nu

Kampot, kep, phu quoc island & mekong delta

Blijf op de hoogte en volg Dorien

13 April 2014 | Vietnam, Mỹ Tho

Na een paar dagen op koh rong te zijn gebleven waren we het zand, het zout en de rumoerige nachten wel weer zat en trokken we door naar kampot. Een rustig plaatsje aan de zuidkust van Cambodja met nog steeds duidelijke invloeden vanuit Frankrijk. Goede wegen, goede bakkers en mooie architectuur. De eerste dag zijn we in en rondom kampot op de fiets de omgeving wat gaan bekijken. Zo zagen we de gevangenis die nog in gebruik was, een wel heel erg primitief olympisch stadium en een fijn plekje aan het water. De tweede dag zijn we naar kep gegaan, vroeger bekend vanwege de vele casino's, maar hedendaags alleen nog vanwege de krabmarkt. Alle casino's zijn verloren gegaan tijdens de Khmer rouge, alleen de boulevard langs t water bleef gespaard. Voor de rest bestond t plaatsje alleen uit ruïnes en gemeentelijke, provinciale en landelijke gebouwen, wat een erg vreemde, kale en onvriendelijke sfeer verspreidde.

We besloten om na twee dagen dan ook door t gaan naar phu quoc island, een eiland voor de kust van Vietnam en Cambodja. Na het oversteken van de grens en $1 te hebben betaald voor een geldig vaccinatie paspoort zonder controle(corrupt!) kwamen we aan in Ha Tien waar we de boot op gingen. Dit was ditmaal een boot in vliegtuig indeling met weinig passagiers dus we konden fijn languit over 4 stoelen slapen!

Phu quoc island bleek meteen al een mooi eiland, maar wel heel anders dan koh rong. Dit eiland was namelijk een stuk groter, kent meer dorpjes en dus ook wegen en taxi's, terwijl koh rong alleen maar te voet of per boot te bekijken was.
We vonden vrij snel een goedkoop en simpel guesthouse aan long beach waar we 4 nachten zouden blijven.
De eerste dag zijn we op een scooter het noorden van het Eiland gaan verkennen. Als je denkt dat je niet kan verdwalen op een eiland.. Ons lukt alles!
Uiteindelijk wel een aantal mooie stranden gevonden en het grootste dorp bezocht. Jammer alleen om t zien dat gehele eiland onder constructie was.. Tientallen grote bouwplannen worden daar uitgevoerd voor luxe resorts.
De tweede dag besloten we dan ook om meer naar t zuiden te gaan met een boottrip! We zagen deze dag een parel kwekerij, hebben eindelijk gekleurd& levendig koraal kunnen bekijken en ik kon mijn nieuwe hobby weer uitoefenen. Vissen. Als laatste werden we afgezet bij een rustig wit strand met blauw water. Heerlijk! De laatste dag bleven we bij ons guesthouse en hebben we onze dag in de schaduw doorgebracht. Wat een scherpe zon!

Gister zijn we van phu quoc vertrokken om 7 uur in de ochtend. Na een bus, boot, bus en scooter tour kwamen we eindelijk om 5 uur aan bij de familie waarbij we twee dagen verblijven! We besloten om een dag met de scooter door de mekong te Touren achterop bij de vader en de broer van zijn vrouw. Dit was echt gaaf! Door de hele mekong delta lopen cement paden dwars door de natuur en het platteland! Enorm leuk om te zien hoe mensen hier leven, werken en hun gewassen verbouwen. Doordat er het hele jaar door water is, groeit al het fruit enorm goed en zijn de mensen hier ook totaal niet arm! Wat een verschil met het platteland van Cambodja en waarschijnlijk ook het noorden van Vietnam.

De tweede dag zijn we met een boot door de mangroven van de mekong delta gevaren, wat ook leuk was, maar minder spectaculair. Vandaag gaan we alweer met de bus naar Saigon-ho chi minh city. Het reizen tussen alle steden gaat ons enorm gemakkelijk af alhoewel sommige bussen overboekt, te cool of te heet & stinkend zijn! Wel mooi om het allemaal eens mee te maken ;)

Zie de foto's weer en tot snel!

Liefs, Dorien

• 14 April 2014 - 09:53

Karlijn:

Nice do!! Ik houd nog steeds je verhaaltjes bij;) Geniet ervan! XX

Verslag uit: Vietnam, Mỹ Tho

Zoals ook al kort omschreven bij mijn profiel ga ik dus mijn kennis delen met zoveel mogelijk inwoners van Cambodja.
Via Activity International heb ik me aangemeld voor een sociaal vrijwilligersproject in Siem Reap.

Waarom Cambodja? Voornamelijk omdat er in dit land 30 jaar geleden een hevige oorlog plaatsvond en daarbij veel ouderen zijn vermoord en de kennis van het land verloren ging.
Ik heb geen ervaring met lesgeven, maar kreeg al vrij snel het gevoel dat ik hier mijn kennis kon delen en dat het ook verschil kon maken.

Het project waar ik werkzaam zal zijn in Cambodja is nog niet bekend, omdat ik nog een flinke screening voor de boeg heb. Acticity International probeert zoveel mogelijk je kwaliteiten te matchen met een ' vacature' in het land van bestemming. Ja ja, zelfs voor vrijwilligerswerk ben je niet zo maar geschikt!

Enfin, na de twee maanden van kennis delen en veel geven, ga ik ook nog even nemen. Dit door te reizen door Azië, de totaal andere cultuur te ontdekken en te genieten, na al het harde werken!

Houdt deze pagina in de gaten, de voorbereidingen zijn namelijk in volle gang! Vliegticket is geboekt, sollicitatie onderdelen bijna afgerond en dan oriënteren maar! Alle tips voor West-Azië zijn welkom! Landen die ik het liefst aan ga doen: Thailand, Maleisië, Indonsië. Maar natuurlijk mag je me proberen te overtuigen van een andere bestemming!

Dorien