Entering my last week - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dorien Heertum - WaarBenJij.nu Entering my last week - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dorien Heertum - WaarBenJij.nu

Entering my last week

Blijf op de hoogte en volg Dorien

09 Maart 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab


Aankomende week wordt alweer de laatste week van mijn vrijwilligerswerk hier in Cambodja. Afgelopen twee weken goed doorgekomen met het aanbrengen & aanleren van wat structuur op New bridge. Dezelfde week werden er nog twee docenten ziek en werd duidelijk dat de lessenplannen toch wel erg handig zijn! Daarnaast ruilen er iedere maand weer studenten van klas omdat de andere school het rooster heeft veranderd. Hierdoor was het moeilijk zijn of haar niveau in te schatten, maar dat gaat vanaf nu steeds gemakkelijker!

Op de blinde school was het allemaal iets minder gemakkelijk afgelopen week omdat de organisatie al voordat ik kwam op het randje hing als geschikte of ongeschikte organisatie voor het ontvangen van vrijwilligers. Jammer dat ik nu juist in dit proces beland, maar fijn om te weten dat de organisatie moet verbeteren of geen vrijwilligers meer krijgt. Hopelijk stimuleert hen dit om te innoveren. Heb een voorstel neergelegd met uitleg omtrent wat een vrijwilliger nodig heeft, dus hopelijk gaan ze er wat mee doen!

De reisplannen beginnen ook steeds verder te ontwikkelen. Zo hebben anya en ik besloten de eerste drie weken door Cambodja te reizen, waarna we via de zuidkust oversteken naar Vietnam. Hier gaan we met de trein van zuid naar midden Vietnam, waarna we zuid laos binnen gaan en naar het noorden trekken. We hebben voornamelijk in Cambodja alle plaatsen al uitgestippeld die we aan doen maar de andere landen zijn nog wat vager.

Maar ook hier doe ik ook nog steeds veel nieuwe plaatsen aan. Vorige week zondag ben ik samen met Dorien(kamer en naamgenoot) naar een meer gefietst met de kinderen van haar project. Dit was erg bijzonder omdat de kinderen bijna nooit zwemmen, dus het was echt een uitje voor ze en voor ons blijft het raar om niet in je bikini te zwemmen. De cultuur hier staat het niet toe dat vrouwen ontbloot zwemmen, dus moesten we in kleding zwemmen. Maar gelukkig verkoelde het wel na een lange(ruim een uur) fietstocht!

Gisteren ben ik naar een Khmer bruiloft geweest, wat erg bijzonder was! De broer van de beste vriendin van een lerares van anya (ja erg ver weg) ging trouwen en hiervoor was anya uitgenodigd en mocht ik mee! Bij binnenkomst stond de familie ons op te wachten, eenmaal binnen bleek het toch wel heel anders te zijn dan Nederlandse bruiloften. Er stonden ongeveer 150 tafels waaraan 10 personen plaats konden nemen. Sommige mensen waren al aan het eten terwijl bijna alle tafels nog leeg waren.. Alle rotzooi gooide ze gewoon op de grond en de muziek stond net iets te hard zodat je elkaar niet kon verstaan. Alle dames waren totaal geplamuurd terwijl de mannen zichzelf bezatte. De bruidegom en bruid hebben de hele avond mensen welkom geheten en uitgezwaaid en de familie zorgde voor ijs en drinken. Bij vertrek werd er verwacht dat je geld gaf aan het bruidspaar door middel van een enveloppe en een hartjes brievenbus, waarachter de familie het geld al direct aan het tellen was. Het leek bijna een fundraising diner..

Vandaag ben ik met een aantal vrijwilligers uit ons huis naar de kulen mountain geweest. Hier is een pagode en waterval te bezoeken. Na 1,5 uur door een enorm mooi landschap te rijden, maar totaal door elkaar geschud te zijn, kwamen we aan bij de waterval. Zie de foto's voor het resultaat. Het waren weer twee bijzondere weken, op naar de laatste week!

Volgende week post ik nog even wat voordat we vertrekken, aangezien dan waarschijnlijk het internet minder aanwezig is dan dat het hier was.

Veel liefs, dorien


  • 09 Maart 2014 - 19:11

    Esmee:

    Succes met je laatste weekje alweer schat! En je hebt straks zeker wat moois daar achter gelaten, weet zeker dat ze er heel wat mee vooruit gaan! Kus

  • 09 Maart 2014 - 19:45

    Bert:

    Ha dorien mooie fotos van cambodja leuk om alle dingen zo mee te maken, in een totaal andere wereld. Ik heb wat zitten lezen om mer. Haar ipad. Ik zie ook jullie plannen voor laos en vietnam mooie vooruitzichten. Veel plezier en tot gauw.gr van meriam en bert

  • 10 Maart 2014 - 14:02

    Marieke Van Geffen:

    Leuk om iedere keer je reisverslag te lezen. Fijne week nog ! En daarna een goede reis met vele, nieuwe indrukken en ervaringen. groet, Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Mijn eerste reis

Zoals ook al kort omschreven bij mijn profiel ga ik dus mijn kennis delen met zoveel mogelijk inwoners van Cambodja.
Via Activity International heb ik me aangemeld voor een sociaal vrijwilligersproject in Siem Reap.

Waarom Cambodja? Voornamelijk omdat er in dit land 30 jaar geleden een hevige oorlog plaatsvond en daarbij veel ouderen zijn vermoord en de kennis van het land verloren ging.
Ik heb geen ervaring met lesgeven, maar kreeg al vrij snel het gevoel dat ik hier mijn kennis kon delen en dat het ook verschil kon maken.

Het project waar ik werkzaam zal zijn in Cambodja is nog niet bekend, omdat ik nog een flinke screening voor de boeg heb. Acticity International probeert zoveel mogelijk je kwaliteiten te matchen met een ' vacature' in het land van bestemming. Ja ja, zelfs voor vrijwilligerswerk ben je niet zo maar geschikt!

Enfin, na de twee maanden van kennis delen en veel geven, ga ik ook nog even nemen. Dit door te reizen door Azië, de totaal andere cultuur te ontdekken en te genieten, na al het harde werken!

Houdt deze pagina in de gaten, de voorbereidingen zijn namelijk in volle gang! Vliegticket is geboekt, sollicitatie onderdelen bijna afgerond en dan oriënteren maar! Alle tips voor West-Azië zijn welkom! Landen die ik het liefst aan ga doen: Thailand, Maleisië, Indonsië. Maar natuurlijk mag je me proberen te overtuigen van een andere bestemming!

Dorien

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2014

Ho chi minh city, nah trang, Hoi an en Da nang

13 April 2014

Kampot, kep, phu quoc island & mekong delta

02 April 2014

Phnom Penh, koh kong en zuidkust van Cambodja.

23 Maart 2014

First week of travelling!

17 Maart 2014

Short update last week, first stop in Kratie!
Dorien

Ik ben dus degene die deze waarbenjij.nu heeft aangemaakt. Een jonge dame van 22 jaar net afgestuurd aan de HBO studie 'vrijetijdsmanagement'. De droom om minder bedeelden te helpen in een land, ver weg van thuis, was er altijd al. Nu de startersbanen niet voor het oprapen liggen leek dit mijn kans om mijn droom te verwezenlijken en de stap te gaan zetten. Ik ga naar Cambodja om mijn nog recent opgedane kennis te delen!

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 11993

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 17 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: