Enjoying my environment! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dorien Heertum - WaarBenJij.nu Enjoying my environment! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dorien Heertum - WaarBenJij.nu

Enjoying my environment!

Blijf op de hoogte en volg Dorien

24 Februari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Er zijn ondertussen al weer twee weken voorbij gegaan sinds mijn laatste blog. De tijd vliegt echt voorbij en probeer dan ook echt te genieten van iedere dag.
Het lesgeven blijft erg leuk en er komt steeds meer wederzijdse interesse in elkanders land, dorp en familie. Zelfs de lokale bevolking begint me te herkennen, zoals de mensen van de wasserette, de verkoopster in een klein winkeltje waar ik altijd m'n fruit haal en de man waarbij ik in de middag altijd wat lekkers haal voor mijn leerlingen.

Vooral nu er weer nieuwe vrijwilligers zijn gestart vorige week zie je pas hoeveel je opgenomen bent in de omgeving. Het is en blijft enorm bijzonder om zo in deze cultuur te duiken en geen normale toerist te zijn, maar ook de speciale onaangetaste plekken te zien.

Zo zijn anya en ik vorige week vrijdag eerst naar het landmine museum gegaan(wel toeristisch) om deels te testen of we het een beetje gaan uithouden met alleen wij tweeën. (ik ga met haar nog 8 weken reizen na het vrijwilligerswerk)
Na deze toeristische middag zijn we met ons Cambodjaanse gastgezin en vrienden van hen naar route 60 gegaan. Een soort kermis midden op de straat met allerlei eettentjes en eetplaatsen op matjes naast de straat. Het was heel bijzonder om dit te zien omdat er nauwelijks toeristen komen. We waren dan ook bijna een extra attractie voor de Cambodjanen..

Afgelopen zaterdag was de 'giant puppet parade' waar de vrijwilligers, leden van het gastgezin en vrienden geld op gingen halen bij de duizenden bezoekers om de hele parade te financieren. Eerder hebben we de making off al gezien en een aantal vrijwilligers hebben meegeholpen met het maken van de poppen. Ik mocht uiteindelijk foto's maken, wat heel leuk was om te mogen doen!
Gisteren ben ik uiteindelijk met de nieuwe vrijwilligers nog een keer mee gegaan naar het Ton lé sap meer om de floating villages te zien. Ditmaal was echter het water ruim 1,5 meter lager dan 5 weken geleden waardoor de hele tocht behoorlijk anders was!

Deze week gaan we proberen 'New bridge' (mijn vrijwilligersproject) te helpen met het structureren van allerlei processen in het onderwijs, zoals aanwezigheid, indeling van klassen, het volgen en maken van een lesplan etc.
Heb onwijs veel zin om hier mee aan de slag te gaan! We gaan echt proberen de school te helpen met innoveren en vooral toegepast op de situatie zoals die nu is.
Maar eerst ga ik nu weer terug naar mijn klasje, nog maar drie weken te gaan op deze fijne plek. Klinkt misschien lang, maar de week is echt zo voorbij!

Er komen wederom weer wat foto's aan!

Liefs, Dorien


  • 24 Februari 2014 - 07:34

    Diana:

    Wat een belevenissen! Geniet er maar goed van, want de tijd gaat inderdaad erg snel!
    Groetjes.

  • 24 Februari 2014 - 11:40

    Jos:

    Klinkt goed! En inderdaad, de tijd vliegt.... Geniet er van!

  • 24 Februari 2014 - 22:34

    Esmee:

    Wat heb je het weer mooi vertelt lief. Ik mis je hier, maar ben blij dat je de tijd van je leven hebt. Ben trots opje en ben erg benieuwd hoe het gaat met het aanbrengen van structuur in de klassen. Geniet nog maar goed daar want die drie weken zijn zo voorbij ;) kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Mijn eerste reis

Zoals ook al kort omschreven bij mijn profiel ga ik dus mijn kennis delen met zoveel mogelijk inwoners van Cambodja.
Via Activity International heb ik me aangemeld voor een sociaal vrijwilligersproject in Siem Reap.

Waarom Cambodja? Voornamelijk omdat er in dit land 30 jaar geleden een hevige oorlog plaatsvond en daarbij veel ouderen zijn vermoord en de kennis van het land verloren ging.
Ik heb geen ervaring met lesgeven, maar kreeg al vrij snel het gevoel dat ik hier mijn kennis kon delen en dat het ook verschil kon maken.

Het project waar ik werkzaam zal zijn in Cambodja is nog niet bekend, omdat ik nog een flinke screening voor de boeg heb. Acticity International probeert zoveel mogelijk je kwaliteiten te matchen met een ' vacature' in het land van bestemming. Ja ja, zelfs voor vrijwilligerswerk ben je niet zo maar geschikt!

Enfin, na de twee maanden van kennis delen en veel geven, ga ik ook nog even nemen. Dit door te reizen door Azië, de totaal andere cultuur te ontdekken en te genieten, na al het harde werken!

Houdt deze pagina in de gaten, de voorbereidingen zijn namelijk in volle gang! Vliegticket is geboekt, sollicitatie onderdelen bijna afgerond en dan oriënteren maar! Alle tips voor West-Azië zijn welkom! Landen die ik het liefst aan ga doen: Thailand, Maleisië, Indonsië. Maar natuurlijk mag je me proberen te overtuigen van een andere bestemming!

Dorien

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2014

Ho chi minh city, nah trang, Hoi an en Da nang

13 April 2014

Kampot, kep, phu quoc island & mekong delta

02 April 2014

Phnom Penh, koh kong en zuidkust van Cambodja.

23 Maart 2014

First week of travelling!

17 Maart 2014

Short update last week, first stop in Kratie!
Dorien

Ik ben dus degene die deze waarbenjij.nu heeft aangemaakt. Een jonge dame van 22 jaar net afgestuurd aan de HBO studie 'vrijetijdsmanagement'. De droom om minder bedeelden te helpen in een land, ver weg van thuis, was er altijd al. Nu de startersbanen niet voor het oprapen liggen leek dit mijn kans om mijn droom te verwezenlijken en de stap te gaan zetten. Ik ga naar Cambodja om mijn nog recent opgedane kennis te delen!

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 11996

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 17 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: